Algemene Voorwaarden.
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING VAN deWONINGKEURDERS.nl
1. Definities
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
opdrachtgever: Degene die opdrachtnemer opdracht geeft een keuring uit te voeren;
opdrachtnemer: Degene die voor opdrachtgever een keuring uitvoert;
object: Individuele, al dan niet vrijstaande, bestaande of in aanbouw zijnd(e) (nieuwbouw-) woning, winkel, bedrijfspand
of appartement;
keuring: Een inspectie, dit kan zijn:
- bouwkundige keuring: visuele globale beoordeling van de bouwtechnische staat (op het moment van keuring)
van een object of gemeenschappelijke ruimten en/of voorzieningen;
- energiekeuring tbv het energieprestatie certificaat en/of het energieprestatie maatwerkadvies van een object
volgens respectievelijk de geldende beoordelingsrichtlijnen BRL9500-01 en/of BRL9500-02
werkdagen: wekelijkse dagen van maandag tot en met vrijdag, niet zijnde vakantiedagen en feestdagen.
2. Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever betreffende door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever verrichte of te verrichten keuringen.
2.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien en voor zover zij uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.
3. Opdracht
3.1 Opdrachtgever dient opdrachtnemer bij het geven van de opdracht te voorzien van alle hem bekende informatie met betrekking tot tekortkomingen en
gebreken dan wel gebreken die hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn.
3.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebreken aan zijn rapportage, voortvloeiend uit gebreken of tekortkomingen welke opdrachtgever bekend zijn dan wel hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn, en welke niet aan opdrachtnemer zijn medegedeeld.
3.3 Opdrachtnemer zal de krachtens opdracht te verrichten werkzaamheden met de zorg van een goed opdrachtnemer, zo mogelijk in bijzijn van opdrachtgever, uitvoeren. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de opdracht uit te laten voeren door een door hem aan te wijzen derde.
3.4 De opdracht wordt door opdrachtnemer per e-mail bevestigd. Bij deze bevestiging worden de algemene voorwaarden gevoegd De opdrachtbevestiging geeft de datum van keuring, het adres van keuring, het tarief en overige afspraken aan.
3.5 Indien de opdrachtgever van oordeel is dat de opdracht niet correct zou zijn bevestigd dient hij dat schriftelijk binnen drie kalenderdagen na datum verzending van de opdrachtbevestiging aan de opdrachtnemer te melden. Bij gebreke van een schriftelijke reactie binnen deze termijn wordt de opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met inhoud van de opdrachtbevestiging.
3.6 Opdrachtnemer streeft ernaar binnen tien werkdagen dagen nadat de opdracht is bevestigd de keuring te hebben uitgevoerd.
3.7 Van de keuring maakt de opdrachtnemer een rapport dat hij ter beschikking stelt aan de opdrachtgever.
3.8 Indien opdrachtgever opdrachtnemer een spoedkeuring wenst te laten verrichten zal opdrachtnemer er naar streven de keuring uit te voeren binnen twee werkdagen na bevestiging van de opdracht. Het rapport wordt dan binnen 24 uur na de keuring door opdrachtnemer digitaal beschikbaar gesteld aan opdrachtgever. Voor een spoedkeuring wordt aan opdrachtnemer een extra toeslag gefactureerd.
4. Tarieven
4.1 De door opdrachtnemer uit te voeren keuringen en eventuele aanvullende diensten worden aan opdrachtgever gefactureerd conform de in de schriftelijke bevestiging opgenomen dan wel later schriftelijk bevestigde tarieven. Deze tarieven zijn inclusief BTW.
4.2 De verschuldigdheid van de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer overeengekomen prijs is niet afhankelijk van het resultaat van de keuring.
4.3 In geval van annulering binnen 24 uur voor het tijdstip van de betreffende keuring worden de overeengekomen tarieven in rekening gebracht.
4.4 In geval van annulering vóór 24 uur voor het tijdstip van de betreffende keuring wordt 50% van de overeengekomen tarieven, met een minimum van de reeds gemaakte kosten, in rekening gebracht.
5. Uitzonderingen
5.1 In een keuring is niet begrepen (een):
- controle of op basis van een bestek, tekeningen en/of een technische omschrijving voldaan is aan een (koop-) aannemingsovereenkomst;
- controle van niet gereinigde beglazing;
- controle van bodemgesteldheid of bodemkwaliteit (waaronder bodemvervuiling)
- controle op noodzaak tot bodemsanering en opgave van (bodem-) saneringskosten;
- controle of uitvoering van bouwtechnische en/of installatietechnische berekeningen en metingen
- controle van grondoppervlakte en perceelsgrootte;
- (gespecialiseerd) onderzoek van de staat van de fundering of constructie van een woning of aanbouw;
- controle van geluidsisolatie, warmte-isoaltie en woningisolatie, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar zonder technische hulpmiddelen;
- controle van dak en/of dakbedekking, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar zonder technische hulpmiddelen;
- indicatie van de waarde van een woning;
- controle van kruipruimten, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar recht onder kruipluikdeksels, zonder technische hulpmiddelen;
- controle op noodzakelijke en/of verleende vergunningen van overheidswege, zoals bouwvergunningen e.d.;
- controle op asbesthoudende of asbestverdachte materialen, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar of erkenbaar;
- controle op ondergrondse tanks;
- verwijderen, verschuiven of anderszins wegnemen van afwerkingen of onderdelen teneinde achterliggende installaties en/of constructies te beoordelen;
- hak-, breek- en sloopwerk in het kader van de keuring;
- garantie voor de afwezigheid van gebreken;
- gedetailleerd bouwkundig onderzoek.
6. Overige bepalingen
6.1 Indien een te keuren object ondanks de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gemaakte afspraken niet of onvoldoende toegankelijk is voor de opdrachtnemer, zullen alle kosten verbonden aan een nieuwe inspectie in rekening worden gebracht.
6.2 Opdrachtnemer zal zich inspannen om op het afgesproken tijdstip aanwezig te zijn. Een garantie kan dienaangaande niet gegeven worden. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het niet tijdig kunnen verschijnen op het overeengekomen tijdstip van een keuring.
6.3 Er wordt tijdens de keuring geen gebruik gemaakt van hulpmiddelen. Indien opdrachtgever staat op het gebruik van hulpmiddelen dan worden gemaakte kosten (met opslag) in rekening gebracht.
6.4 Ruimten tussen en onder vloeren, achter wanden en knieschotten e.d. worden visueel geïnspecteerd in de directe omgeving van de opening.
6.5 Inspectie van daken, goten en overstekken vindt visueel plaats tot een (werk)hoogte van maximaal 2,5 meter. Inspectie van hoger gelegen delen vindt slechts plaats op uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever, waarbij aanvullende kosten in rekening worden gebracht.
7. Inhoud rapport
7.1 De eventueel in de rapportage aangegeven (herstel)kosten zijn indicatieve en globale ramingen, welke slechts betrekking hebben op het tijdstip van het uitbrengen van de inspectie. De werkelijke schade en (herstel)kosten kunnen sterk afwijken van de in het rapport opgenomen ramingen. De herstelkosten plegen slechts een indruk te geven van de omvang van gebreken.
7.2 Indien in de rapportage (onderhouds)kosten zijn opgenomen, zich uitstrekkend over een bepaalde periode, is sprake van een indicatieve en globale raming van redelijkerwijze te verwachten kosten over de aangegeven termijn, uitgaande van de situatie ten tijde van het opstellen van de rapportage.
7.3 Aan opgegeven (herstel- en onderhouds)kosten kunnen geen rechten worden ontleend jegens opdrachtnemer.
7.4 Opdrachtnemer behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten voor in verband met door hem geleverde adviezen en uitgebrachte rapportages.
7.5 Het is opdrachtgever niet toegestaan de rapportages en adviezen anders te gebruiken dan voor persoonlijk gebruik en derhalve niet voor gebruik in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
7.6 Opdrachtgever wordt geacht te hebben ingestemd met het rapport indien binnen 3 dagen na het verzenden ervan geen op- of aanmerkingen kenbaar zijn gemaakt aan opdrachtnemer.
8. Betaling
8.1 Betaling door opdrachtgever dient zonder aftrek, korting of verrekening te geschieden binnen 7 dagen na factuurdatum.
8.2 Bij gebreke van tijdige betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is hij de in lid 3 van dit artikel aangegeven rente en buitengerechtelijke invorderingskosten verschuldigd. Tevens zullen herinneringskosten in rekening worden gebracht.
8.3 Bij verzuim van opdrachtgever kan de wettelijke rente vermeerderd met 2% in rekening worden gebracht betreffende werkzaamheden voor consumenten en de wettelijke handelsrente vermeerderd met 2% betreffende werkzaamheden voor niet-consumenten.
8.4 Bij verzuim van opdrachtgever zullen de buitengerechtelijke invorderingskosten worden gesteld op 15% van de te incasseren som, met een minimum van € 50,00.
8.5 Indien sprake is van meerdere opdrachtgevers zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van het totaal door opdrachtnemer te vorderen bedrag.
9. Aansprakelijkheid
9.1 Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever niet aansprakelijk voor schade, direct of indirect, op welke wijze dan ook geleden, ten gevolge van het niet dan wel niet tijdig dan wel het onbehoorlijk uitvoeren van de tussen partijen gesloten overeenkomst.
9.2 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade, ontstaan bij de uitvoering van de overeenkomst, indien deze schade het gevolg is van opzet of grove schuld van opdrachtnemer dan wel degene die opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst heeft aangesteld, ingeschakeld of heeft doen inschakelen.
De eventuele aansprakelijkheid is gemaximeerd tot een bedrag van € 295,00 per keuring. Alle overige schade is voor rekening van opdrachtgever, die gehouden is opdrachtnemer te vrijwaren.
9.3 Door opdrachtnemer verstrekte adviezen, in welke vorm dan ook en tot wie dan ook gericht, zijn vrijblijvend.
9.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van niet visueel waarneembare onderdelen of gebreken (waaronder mede begrepen schade ten gevolge van het niet vermelden van dergelijke onderdelen of gebreken door eigenaar, gebruiker of door opdrachtgever ingeschakelde makelaar of derden, ten gevolge van het onjuist opgeven van omstandigheden, schade ten gevolge van wettelijke regelingen of andere voorschriften door de overheid vastgesteld en schade ten gevolge van optrekkend of doorslaand vocht.
9.5 Indien opdrachtnemer bemiddelt tussen opdrachtgever en derden voor uit de, door opdrachtnemer uitgevoerde, keuring voortvloeiende werkzaamheden, accepteert opdrachtnemer geen enkele aansprakelijkheid voor die werkzaamheden.
10. Klachten en geschillen
10.1 Opdrachtgever dient klachten jegens opdrachtnemer met betrekking tot de uitvoering van zijn opdracht en ontstane schade binnen uiterlijk 3 dagen na verzending van de rapportage dan wel binnen 3 dagen nadat de tekortkoming dan wel schade redelijkerwijs door opdrachtgever had kunnen worden geconstateerd, bij opdrachtnemer te hebben gemeld. In ieder geval geldt een vervaltermijn van 3 maanden na uitbrenging van de rapportage door opdrachtnemer.
10.2 Een aansprakelijkstelling dan wel melding van schade wordt door opdrachtnemer schriftelijk bevestigd.
10.3 Het in behandeling nemen van een aanmelding impliceert geen erkenning van tekortkoming, gebrek of schade dan wel aansprakelijkheid in welke vorm of door welke oorzaak dan ook.
10.4 Opdrachtgever dient opdrachtnemer te vrijwaren voor alle schade, kosten en interesten welke voor opdrachtnemer zijn ontstaan als gevolg van vorderingen van derden in verband met door opdrachtnemer verstrekte adviezen en rapporten.
11. Tussentijdse beëindiging overeenkomst
11.1 De tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst wordt geacht te zijn geëindigd met ingang van de datum waarop opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling aan opdrachtgever is verleend dan wel op opdrachtgever de wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard.
11.2 Indien opdrachtgever zijn verplichtingen uit hoofde van de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst niet, niet behoorlijk of niet tijdig nakomt daaronder begrepen het geval dat opdrachtgever ontvangst van de rapportage weigert of een betaling niet op het daarvoor overeengekomen tijdstip is verricht, is opdrachtnemer bevoegd, zonder ingebrekestelling en zonder dat rechtelijke tussenkomst vereist is, de met opdrachtgever gesloten overeenkomst te ontbinden, onverminderd de aanspraken van opdrachtnemer op het overeengekomen honorarium en vergoeding van schade en rente.
11.3 Opdrachtnemer heeft, indien de omstandigheden als in dit artikel aangegeven zich voortdoen, de bevoegdheid andere met opdrachtgever lopende overeenkomsten, voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden en vergoeding van schade en rente te vorderen.
12. Overmacht
12.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien opdrachtnemer daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan zijn schuld noch krachtens wet, rechthandeling of in het verkeer geldende opvatting voor zijn rekening komt.
12.2 Als overmacht wordt o.a. aangemerkt werkstakingen, ziekte van opdrachtnemer of aan opdrachtnemer verbonden personen, verkeers-, transport- en bedrijfsstoringen, onlusten, oorlogstoestanden, terrorisme, brand, uitsluitingen, gebrek aan grondstoffen of arbeidskrachten en het in gebreke blijven van toeleveranciers van opdrachtnemer.
13. Geschillen
13.1 Op alle overeenkomsten met opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
13.2 Alle geschillen zullen berecht worden door de bevoegde rechter ter plaatse van de vestiging van opdrachtnemer tenzij opdrachtnemer de voorkeur geeft aan een rechter ter plaatse van de vestiging of woonplaats van opdrachtgever of dwingend recht anders voorschrijft.
Uitsluitend en alleen op uw verzoek sturen wij u per reguliere post een originele uitgeprinte versie. De kosten hiervoor bedragen € 25,50
1. Definities
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
opdrachtgever: Degene die opdrachtnemer opdracht geeft een keuring uit te voeren;
opdrachtnemer: Degene die voor opdrachtgever een keuring uitvoert;
object: Individuele, al dan niet vrijstaande, bestaande of in aanbouw zijnd(e) (nieuwbouw-) woning, winkel, bedrijfspand
of appartement;
keuring: Een inspectie, dit kan zijn:
- bouwkundige keuring: visuele globale beoordeling van de bouwtechnische staat (op het moment van keuring)
van een object of gemeenschappelijke ruimten en/of voorzieningen;
- energiekeuring tbv het energieprestatie certificaat en/of het energieprestatie maatwerkadvies van een object
volgens respectievelijk de geldende beoordelingsrichtlijnen BRL9500-01 en/of BRL9500-02
werkdagen: wekelijkse dagen van maandag tot en met vrijdag, niet zijnde vakantiedagen en feestdagen.
2. Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever betreffende door opdrachtnemer ten behoeve van opdrachtgever verrichte of te verrichten keuringen.
2.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien en voor zover zij uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.
3. Opdracht
3.1 Opdrachtgever dient opdrachtnemer bij het geven van de opdracht te voorzien van alle hem bekende informatie met betrekking tot tekortkomingen en
gebreken dan wel gebreken die hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn.
3.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebreken aan zijn rapportage, voortvloeiend uit gebreken of tekortkomingen welke opdrachtgever bekend zijn dan wel hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn, en welke niet aan opdrachtnemer zijn medegedeeld.
3.3 Opdrachtnemer zal de krachtens opdracht te verrichten werkzaamheden met de zorg van een goed opdrachtnemer, zo mogelijk in bijzijn van opdrachtgever, uitvoeren. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de opdracht uit te laten voeren door een door hem aan te wijzen derde.
3.4 De opdracht wordt door opdrachtnemer per e-mail bevestigd. Bij deze bevestiging worden de algemene voorwaarden gevoegd De opdrachtbevestiging geeft de datum van keuring, het adres van keuring, het tarief en overige afspraken aan.
3.5 Indien de opdrachtgever van oordeel is dat de opdracht niet correct zou zijn bevestigd dient hij dat schriftelijk binnen drie kalenderdagen na datum verzending van de opdrachtbevestiging aan de opdrachtnemer te melden. Bij gebreke van een schriftelijke reactie binnen deze termijn wordt de opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met inhoud van de opdrachtbevestiging.
3.6 Opdrachtnemer streeft ernaar binnen tien werkdagen dagen nadat de opdracht is bevestigd de keuring te hebben uitgevoerd.
3.7 Van de keuring maakt de opdrachtnemer een rapport dat hij ter beschikking stelt aan de opdrachtgever.
3.8 Indien opdrachtgever opdrachtnemer een spoedkeuring wenst te laten verrichten zal opdrachtnemer er naar streven de keuring uit te voeren binnen twee werkdagen na bevestiging van de opdracht. Het rapport wordt dan binnen 24 uur na de keuring door opdrachtnemer digitaal beschikbaar gesteld aan opdrachtgever. Voor een spoedkeuring wordt aan opdrachtnemer een extra toeslag gefactureerd.
4. Tarieven
4.1 De door opdrachtnemer uit te voeren keuringen en eventuele aanvullende diensten worden aan opdrachtgever gefactureerd conform de in de schriftelijke bevestiging opgenomen dan wel later schriftelijk bevestigde tarieven. Deze tarieven zijn inclusief BTW.
4.2 De verschuldigdheid van de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer overeengekomen prijs is niet afhankelijk van het resultaat van de keuring.
4.3 In geval van annulering binnen 24 uur voor het tijdstip van de betreffende keuring worden de overeengekomen tarieven in rekening gebracht.
4.4 In geval van annulering vóór 24 uur voor het tijdstip van de betreffende keuring wordt 50% van de overeengekomen tarieven, met een minimum van de reeds gemaakte kosten, in rekening gebracht.
5. Uitzonderingen
5.1 In een keuring is niet begrepen (een):
- controle of op basis van een bestek, tekeningen en/of een technische omschrijving voldaan is aan een (koop-) aannemingsovereenkomst;
- controle van niet gereinigde beglazing;
- controle van bodemgesteldheid of bodemkwaliteit (waaronder bodemvervuiling)
- controle op noodzaak tot bodemsanering en opgave van (bodem-) saneringskosten;
- controle of uitvoering van bouwtechnische en/of installatietechnische berekeningen en metingen
- controle van grondoppervlakte en perceelsgrootte;
- (gespecialiseerd) onderzoek van de staat van de fundering of constructie van een woning of aanbouw;
- controle van geluidsisolatie, warmte-isoaltie en woningisolatie, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar zonder technische hulpmiddelen;
- controle van dak en/of dakbedekking, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar zonder technische hulpmiddelen;
- indicatie van de waarde van een woning;
- controle van kruipruimten, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar recht onder kruipluikdeksels, zonder technische hulpmiddelen;
- controle op noodzakelijke en/of verleende vergunningen van overheidswege, zoals bouwvergunningen e.d.;
- controle op asbesthoudende of asbestverdachte materialen, anders dan op reguliere wijze visueel waarneembaar of erkenbaar;
- controle op ondergrondse tanks;
- verwijderen, verschuiven of anderszins wegnemen van afwerkingen of onderdelen teneinde achterliggende installaties en/of constructies te beoordelen;
- hak-, breek- en sloopwerk in het kader van de keuring;
- garantie voor de afwezigheid van gebreken;
- gedetailleerd bouwkundig onderzoek.
6. Overige bepalingen
6.1 Indien een te keuren object ondanks de tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gemaakte afspraken niet of onvoldoende toegankelijk is voor de opdrachtnemer, zullen alle kosten verbonden aan een nieuwe inspectie in rekening worden gebracht.
6.2 Opdrachtnemer zal zich inspannen om op het afgesproken tijdstip aanwezig te zijn. Een garantie kan dienaangaande niet gegeven worden. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade ten gevolge van het niet tijdig kunnen verschijnen op het overeengekomen tijdstip van een keuring.
6.3 Er wordt tijdens de keuring geen gebruik gemaakt van hulpmiddelen. Indien opdrachtgever staat op het gebruik van hulpmiddelen dan worden gemaakte kosten (met opslag) in rekening gebracht.
6.4 Ruimten tussen en onder vloeren, achter wanden en knieschotten e.d. worden visueel geïnspecteerd in de directe omgeving van de opening.
6.5 Inspectie van daken, goten en overstekken vindt visueel plaats tot een (werk)hoogte van maximaal 2,5 meter. Inspectie van hoger gelegen delen vindt slechts plaats op uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever, waarbij aanvullende kosten in rekening worden gebracht.
7. Inhoud rapport
7.1 De eventueel in de rapportage aangegeven (herstel)kosten zijn indicatieve en globale ramingen, welke slechts betrekking hebben op het tijdstip van het uitbrengen van de inspectie. De werkelijke schade en (herstel)kosten kunnen sterk afwijken van de in het rapport opgenomen ramingen. De herstelkosten plegen slechts een indruk te geven van de omvang van gebreken.
7.2 Indien in de rapportage (onderhouds)kosten zijn opgenomen, zich uitstrekkend over een bepaalde periode, is sprake van een indicatieve en globale raming van redelijkerwijze te verwachten kosten over de aangegeven termijn, uitgaande van de situatie ten tijde van het opstellen van de rapportage.
7.3 Aan opgegeven (herstel- en onderhouds)kosten kunnen geen rechten worden ontleend jegens opdrachtnemer.
7.4 Opdrachtnemer behoudt zich alle intellectuele eigendomsrechten voor in verband met door hem geleverde adviezen en uitgebrachte rapportages.
7.5 Het is opdrachtgever niet toegestaan de rapportages en adviezen anders te gebruiken dan voor persoonlijk gebruik en derhalve niet voor gebruik in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
7.6 Opdrachtgever wordt geacht te hebben ingestemd met het rapport indien binnen 3 dagen na het verzenden ervan geen op- of aanmerkingen kenbaar zijn gemaakt aan opdrachtnemer.
8. Betaling
8.1 Betaling door opdrachtgever dient zonder aftrek, korting of verrekening te geschieden binnen 7 dagen na factuurdatum.
8.2 Bij gebreke van tijdige betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is hij de in lid 3 van dit artikel aangegeven rente en buitengerechtelijke invorderingskosten verschuldigd. Tevens zullen herinneringskosten in rekening worden gebracht.
8.3 Bij verzuim van opdrachtgever kan de wettelijke rente vermeerderd met 2% in rekening worden gebracht betreffende werkzaamheden voor consumenten en de wettelijke handelsrente vermeerderd met 2% betreffende werkzaamheden voor niet-consumenten.
8.4 Bij verzuim van opdrachtgever zullen de buitengerechtelijke invorderingskosten worden gesteld op 15% van de te incasseren som, met een minimum van € 50,00.
8.5 Indien sprake is van meerdere opdrachtgevers zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van het totaal door opdrachtnemer te vorderen bedrag.
9. Aansprakelijkheid
9.1 Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever niet aansprakelijk voor schade, direct of indirect, op welke wijze dan ook geleden, ten gevolge van het niet dan wel niet tijdig dan wel het onbehoorlijk uitvoeren van de tussen partijen gesloten overeenkomst.
9.2 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade, ontstaan bij de uitvoering van de overeenkomst, indien deze schade het gevolg is van opzet of grove schuld van opdrachtnemer dan wel degene die opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst heeft aangesteld, ingeschakeld of heeft doen inschakelen.
De eventuele aansprakelijkheid is gemaximeerd tot een bedrag van € 295,00 per keuring. Alle overige schade is voor rekening van opdrachtgever, die gehouden is opdrachtnemer te vrijwaren.
9.3 Door opdrachtnemer verstrekte adviezen, in welke vorm dan ook en tot wie dan ook gericht, zijn vrijblijvend.
9.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van niet visueel waarneembare onderdelen of gebreken (waaronder mede begrepen schade ten gevolge van het niet vermelden van dergelijke onderdelen of gebreken door eigenaar, gebruiker of door opdrachtgever ingeschakelde makelaar of derden, ten gevolge van het onjuist opgeven van omstandigheden, schade ten gevolge van wettelijke regelingen of andere voorschriften door de overheid vastgesteld en schade ten gevolge van optrekkend of doorslaand vocht.
9.5 Indien opdrachtnemer bemiddelt tussen opdrachtgever en derden voor uit de, door opdrachtnemer uitgevoerde, keuring voortvloeiende werkzaamheden, accepteert opdrachtnemer geen enkele aansprakelijkheid voor die werkzaamheden.
10. Klachten en geschillen
10.1 Opdrachtgever dient klachten jegens opdrachtnemer met betrekking tot de uitvoering van zijn opdracht en ontstane schade binnen uiterlijk 3 dagen na verzending van de rapportage dan wel binnen 3 dagen nadat de tekortkoming dan wel schade redelijkerwijs door opdrachtgever had kunnen worden geconstateerd, bij opdrachtnemer te hebben gemeld. In ieder geval geldt een vervaltermijn van 3 maanden na uitbrenging van de rapportage door opdrachtnemer.
10.2 Een aansprakelijkstelling dan wel melding van schade wordt door opdrachtnemer schriftelijk bevestigd.
10.3 Het in behandeling nemen van een aanmelding impliceert geen erkenning van tekortkoming, gebrek of schade dan wel aansprakelijkheid in welke vorm of door welke oorzaak dan ook.
10.4 Opdrachtgever dient opdrachtnemer te vrijwaren voor alle schade, kosten en interesten welke voor opdrachtnemer zijn ontstaan als gevolg van vorderingen van derden in verband met door opdrachtnemer verstrekte adviezen en rapporten.
11. Tussentijdse beëindiging overeenkomst
11.1 De tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gesloten overeenkomst wordt geacht te zijn geëindigd met ingang van de datum waarop opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling aan opdrachtgever is verleend dan wel op opdrachtgever de wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard.
11.2 Indien opdrachtgever zijn verplichtingen uit hoofde van de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst niet, niet behoorlijk of niet tijdig nakomt daaronder begrepen het geval dat opdrachtgever ontvangst van de rapportage weigert of een betaling niet op het daarvoor overeengekomen tijdstip is verricht, is opdrachtnemer bevoegd, zonder ingebrekestelling en zonder dat rechtelijke tussenkomst vereist is, de met opdrachtgever gesloten overeenkomst te ontbinden, onverminderd de aanspraken van opdrachtnemer op het overeengekomen honorarium en vergoeding van schade en rente.
11.3 Opdrachtnemer heeft, indien de omstandigheden als in dit artikel aangegeven zich voortdoen, de bevoegdheid andere met opdrachtgever lopende overeenkomsten, voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder rechtelijke tussenkomst te ontbinden en vergoeding van schade en rente te vorderen.
12. Overmacht
12.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting indien opdrachtnemer daartoe verhinderd is als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan zijn schuld noch krachtens wet, rechthandeling of in het verkeer geldende opvatting voor zijn rekening komt.
12.2 Als overmacht wordt o.a. aangemerkt werkstakingen, ziekte van opdrachtnemer of aan opdrachtnemer verbonden personen, verkeers-, transport- en bedrijfsstoringen, onlusten, oorlogstoestanden, terrorisme, brand, uitsluitingen, gebrek aan grondstoffen of arbeidskrachten en het in gebreke blijven van toeleveranciers van opdrachtnemer.
13. Geschillen
13.1 Op alle overeenkomsten met opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
13.2 Alle geschillen zullen berecht worden door de bevoegde rechter ter plaatse van de vestiging van opdrachtnemer tenzij opdrachtnemer de voorkeur geeft aan een rechter ter plaatse van de vestiging of woonplaats van opdrachtgever of dwingend recht anders voorschrijft.
Uitsluitend en alleen op uw verzoek sturen wij u per reguliere post een originele uitgeprinte versie. De kosten hiervoor bedragen € 25,50
Keuring Aanvragen: Klik hier.